Razmisljanja jednog psihoterapeuta

06.10.2010., srijeda

O prihvaćanju i razumijevanju


Jednom prilikom dok je Ryokan bio izvan svoje kolibe, u kolibu se ušuljao lopov. Na svoju žalost, vrlo je brzo shvatio da tu nema baš ničega za ukrasti. U tom se trenutku pojavio i sam Ryokan. Vidjevši zbunjenog lopova koji je htio pobjeći, reče mu: "Čekaj! Prevalio si tako dug put i ne bih htio da odeš praznih ruku. Evo, uzmi barem moju odjeću". Zbunjeni lopov uzme odjeću i ode.

Ryokan, gol, sjedne pred kolibu i gledajući mjesec pomisli:“Jadan. Da sam mu barem mogao pokloniti ovaj predivan mjesec…“


Zašto sam svoje misli o prihvaćanju i razumijevanju odlučio započeti ovom pričom? Zato jer se o razumijevanju može puno toga napisati i vjerojatno će mi često biti tema, ali za temu prihvaćanja u razumijevanju ova je priča lijepa podloga.

Što je Ryokan napravio davši lopovu svoju odjeću? Pokazao je da ga prihvaća takvog kakav je i učinio je što je mogao u tom trenutku za njega. Smatram da je bitan taj trenutak i mogućnosti tog trenutka, jer da je mogao poklonio bi mu i mjesec. Ali o tome nešto kasnije. Izađimo iz konteksta Ryokana i lopova i sagledajmo situaciju generalno, odnosno zamislimo da se desila na nekom drugom mjestu i u drugom vremenu, npr. srednjem vijeku. Plemić je naišao na lopova, pozvao stražu, predali su ga vlastima i po kratkome postupku uslijedila je smrtna kazna. I što s tim lopovom? Nažalost, ništa. Uskraćena mu je prilika da se promijeni, nauči nešto, spozna ljepote drugačijega života... Ryokan je prihvaćajući ovog lopova takvog kakav je i pomažući mu da opstane, stvorio mogućnost da se taj lopov jednom promijeni. Dao mu je vrijeme. Imao je razumijevanja za njega takvog kakav je znajući da on ne zna drugačije, a da bi mogao naučiti drugačije (promijeniti se) trebalo mu je još vremena. Onaj drugi lopov koji je smaknut takvu priliku nikad nije dobio.

Kakve to ima veze s bilo čime? Koliko smo puta u životu osudili neku osobu zbog nečega što nam je napravila? Povrijedila nas, napravila budalu od nas, lagala nam, nanijela bol, prevarila, ponizila, itd. Vjerujem, puno puta. Ali jesmo li se ikada zapitali zašto je ta osoba tako postupila? Da li je ta osoba možda samo poput Ryokanovog lopova napravila jedino što je znala? Naravno da to može zvučati samo kao opravdanje, ali osporava li to činjenicu da osoba stvarno nije znala drugačije postupiti? Kad kažem „nije znala“ ne mislim na neku kognitivnu ideju (misao) drugačijeg postupka, nego na cjelokupnu osobu (misli, ideje, ponašanja, vrijednosti, razumijevanje, shvaćanje tog čina). Možda je osoba odrasla u obitelji gdje nije imala priliku naučiti drugačije ponašanje pa joj je to postalo čvrsto ukorijenjeno, možda dolazi iz kulture gdje je to normalno, i sl. a mi smo ju osudili i odbacili jer se nije ponašala kako smo mi očekivali, kako smo htjeli. Ali jesmo li uz osudu imali i razumijevanja zašto je to napravila? Vjerojatno nismo.

Kako je ovo napisano poprilično apstraktno, uzeti ću jedan svježi primjer. Klijentica mi se požalila kako je na rubu živaca zbog problema s roditeljima i dečkom. Ona želi da zajedno svi popiju kavu, ali oni ga ne žele pozvati jer smatraju da on sam treba doći, a on sam ne želi doći dok ga oni ne pozovu. Naravno, jednostavno je zaključeno da su svi ludi i to nju ubija u pojam, pa je posvađana i s njima i s njim. Na moja pitanja o motivima takvih stavova, dobivam jednostavan odgovor da su oni ludi, a on glup. Onda pitam iz kakve obitelji roditelji potječu, otkuda je obitelj, kakvi su tamo običaji, pa nailazim na zbunjeno razmišljanje. Tišina mi odaje spoznaju. Zatim pitam kakvi su roditelji njenog dečka, u kakvoj je obitelji i s kakvim pravilima i bontonom odgojen, na što mi tišina opet odaje spoznaju. I tada joj ja stvaram novi problem; živcira ju što ne zna kada će se to sve promijeniti i kako da im objasni da nisu u pravu. Sad ima spoznaju zašto je tako, ali nema ideju kako im objasniti da su u krivu. I tada zajedno učimo razumjeti sve njih, razumjeti njihove vrijednosti, njihove ideje, njihova razmišljanja; tada ona i ja postajemo Ryokan koji prihvaća lopova sa svim njegovim osobinama, jer samo ako se prihvati tuđe „nedostatke“ može se lakše nastaviti živjeti s njima i stvarati put za promjene.

Ovim primjerom sam htio reći da ukoliko naučimo razumijevati i prihvaćati druge i njihove postupke, onda nam odnosi s drugima mogu biti manje stresni. Zamislimo dijete koje je frustrirano zbog ocjene u školi i zbog toga prebije psa. To ćemo naravno osuditi. Ali ako to dijete dolazi iz kulture (mislim u Africi) gdje svaka obitelj ima psa pred kućom koji služi da ga se prebije kad se osjeti potreba, onda ćemo shvatiti da to dijete nikad nije imalo priliku naučiti drukčije se ponašati, niti naučiti da je pas živo biće koje nam može biti prijatelj. To je samo pola priče, jer iako to znamo, kako ćemo mi reagirati i pristupiti tom djetetu? Vjerojatno agresivno, vrijeđajući, nasilno, objašnjavajući mu na silu da se mora promijeniti. Agresivan pristup rijetko kada djeluje, a upravo je agresivan pristup ono što stvara probleme u međuljudskim odnosima. Ako mi tom djetetu priđemo na normalan način, vjerojatnost da će nas poslušati i da ćemo nešto postići je veća, zar ne? Kao što je za moju klijenticu veća vjerojatnost uspjeha ako roditeljima objasni da bi dečko htio da ga pozovu jer se on ne osjeća ugodno da sam dođe, umjesto da vrišti na njih kako su ludi i kako sve rade samo da njoj zagorčaju život. Ili kao što će Ryokanov lopov prije promijeniti nešto u životu razmišljajući o tome zašto mu je dao odjeću, nego ako mu nije dao ništa.

I sad dolazimo do onog vječnog pitanja na ovakvo razmišljanje. Zašto bi baš mi bili ti koji se mijenjaju; zašto bi baš mi morali razumjeti i prihvaćati? Na to pitanje mogu odgovoriti da mi ništa ne moramo, ali sami odlučujemo koji su nam ljudi vrijedni, a ovo je samo test naše iskrenosti.



Ryokan je nakon događaja s lopovom napisao haiku:

Lopov provalnik
ostavio ga je:
Mjesec u oknu.

Ali to je već druga tema…




Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.

url and counting visits
Accurate Visits